Bazele Ayurveda se bazează pe sistemul filozofic Sankya, care a fost fondat de marele înțelept Kapila. Vechii înțelepți indieni au văzut două principii de bază în spatele întregii existențe a vieții: puterea masculină a spiritului sau conștiința pură a sufletului (purusha) și puterea feminină a naturii sau energia creatoare a materiei (prakrti).
Din combinarea acestor două principii ia naștere creația însăși cu conștiința individuală, gândirea și sinele. Principiul feminin al naturii constă din trei calități cosmice (gunas) - sattva, rajas și tamas, care sunt energii subtile care atașează puterea spiritului, sau a conștiinței, formei exterioare a existenței materiale. Toate formele de viață manifestate constau dintr-o combinație a acestor trei forțe. Sattva este calitatea luminii, a cunoașterii și a armoniei. Funcționează prin cele cinci simțuri (auz, atingere, văz, gust, miros) și se manifestă ca o minte care caută. Rajas reprezintă energie, mișcare și activitate constantă. Acționează prin activitățile celor cinci simțuri (vorbire, apucare, mers, reproducere, excreție) și se manifestă ca o dorință de nestins. Tamas reprezintă întunericul, inactivitatea și somnul. Funcționează prin cinci percepții senzoriale (sunet, atingere, aspect, gust, miros) și se manifestă ca ignoranță orbitoare.
Cinci elemente și trei dosha-uri
Din cele trei calități cosmice (gunas) au apărut cele cinci elemente ale naturii - eter, aer, foc, apă și pământ - care se combină individual în corpul uman și apoi se manifestă sub forma a trei principii biologice de bază (doshas) - vata, pitta și kapha (în conceptul tibetan vânt, bilă și flegmă). Caracteristicile psihosomatice individuale ale unei persoane (prakrti) apar în momentul concepției, în funcție de care dosha predomină în prezent în sperma masculină și ovulul feminin. Astfel, fiecare persoană se naște cu un raport unic al acestor dosha-uri, care reprezintă codul genetic individual. În cursul vieții, din diverse motive, reprezentarea lor relativă se abate (vikrti) de la starea înnăscută inițială (prakrti), care se reflectă apoi în starea noastră mentală și sănătatea fizică. Conștiința mentală, gândurile, emoțiile, relațiile interpersonale, dieta, ritmul zilnic, stilul de viață, anotimpurile și mediul în care ne mișcăm toate afectează echilibrul sau dezechilibrul celor trei dosha-uri. Nu putem percepe aceste trei principii de bază ale vieții separat și independent. Funcțiile lor sunt interconectate și se completează reciproc. Cunoașterea rădăcinii și a funcției fiecărui dosha ne permite să distingem corect manifestările lor în constituții mixte, care sunt cele mai comune tipuri psihosomatice.
Cele trei tipuri caracteristice de bază de vata, pitta și kapha au alte șapte combinații diverse (vata-pitta, pitta-vata, vata-kapha, kapha-vata, pitta-kapha, kapha-pitta, vata-pitta-kapha). Dacă avem o predominanță dominantă a caracteristicii pitta, atunci suntem tipul pitta. De exemplu, dacă ne putem identifica în mod egal cu caracteristicile vata și pitta, atunci suntem un tip combinat de vata-pitta. Cu toate acestea, chiar și în cazul tipului combinat, o caracteristică este întotdeauna mai dominantă decât cealaltă. Un tip echilibrat de vata-pitta-kapha este o excepție foarte rară. Dacă, de exemplu, o persoană ale cărei caracteristici corespund tipului de vata începe să prezinte o boală, este de obicei din cauza că vata dosha lui a crescut semnificativ. Excesul excesiv de unul dintre cele trei dosha-uri se manifestă apoi întotdeauna în dezechilibrul mental și funcționarea defectuoasă a unor organe ale corpului. Așadar, sarcina noastră este să readucem aceste forțe de viață la echilibrul lor inițial. Înțelegerea corectă a acestor principii psihosomatice este cheia unui stil de viață sănătos și echilibrat. Dacă vom deveni mai conștienți de influența și efectul lor, vom putea preveni astfel de obiceiuri și stereotipuri, care ulterior se manifestă ca simptome ale diferitelor boli.
Trei tipuri în funcție de reacții
Tipul psihosomatic este foarte bine determinat prin observarea reacțiilor unei persoane la anumite situații. Ayurveda enumeră trei tipuri de bază în funcție de reacții: victimă, atacator și martor. Pentru o idee mai bună, putem da un exemplu sau o anecdotă clasică: într-o cameră sunt trei persoane care reprezintă tipuri diferite de corp, vata (aer), pitta (foc) și kapha (apă). O cobra se furișează înăuntru. Când cei prezenți o văd, toată lumea răspunde spontan într-un mod tipic pentru constituția lor. Tipul Vata este speriat, si, de frica , vrea sa sara pe masa. Tipul pitta își păstrează prezența de spirit. El apucă primul obiect apropiat și înfruntă pericolul cu arma în mână. Tipul Kapha rămâne așezat și strigă doar la bărbatul de tip pitta: „Fă ceva! Omoară șarpele ăla! ” Reacția umană în pericol este un indicator foarte sigur pentru determinarea corectă a tipului psihosomatic: vata-frică, pitta-agresiune, kapha-inerție.